Na de UBS zijn inmiddels Nederlandse rekeninghouders bij Credit Suisse aan de beurt

Uit een brief die Credit Suisse AG op 4 februari 2016 van de Zwitserse Belastingautoriteit heeft ontvangen, blijkt dat de Nederlandse Belastingdienst Credit Suisse op 3 februari 2016 heeft gevraagd haar informatie te verstrekken over in Nederland wonende personen, die gedurende de door haar bedoelde periode een rekening bij Credit Suisse hadden.

De belangrijkste passages uit de bewuste brief luiden:

Information

Administrative assistance in accordance with the Agreement of 26 February 2010 between the Swiss Confederation and the Kingdom of the Netherlands for the Avoidance of Double Taxation with Respect to Taxes on Income (DTA CH-NL, SR 0.672.963.61);

Request of the Belastingdienst / Central Liaison Office Almelo, the Netherlands, dated 3 February 2016

Dear Sir or Madam,

In the letter dated 3 February 2016 the Dutch competent authority requested information concerning persons who fulfil the following criteria:

1.    The person concerned was an account holder of (an) account(s) with Credit Suisse AG.

2.    The account holder had his/her domicile address in the Netherlands (according to the bank documentation of Credit Suisse AG).

3.    The account holder was sent a letter in which Credit Suisse AG announced the forced closure of the bank account(s) unless he/she provided the bank with the form <> or any other proof of his/her tax compliance.

4.    Despite of this letter the account holder did not provide Credit Suisse AG with sufficient evidence of tax compliance.

Exempt are the accounts:

1.    where the balance never amounted to € 1,500.00 or more during the period concerned; or

2.    for which the account holder provided one of the following:

       a)  evidence of disclosure based on the European – Swiss Agreement on taxation of savings income; or

       b)  evidence of the account holder’s participation in the Dutch Voluntary Disclosure Program (VDP); or

       c)  evidence that the account holder voluntarily declared (outside of  the VDP Program) the account(s) to the Belastingdienst; or

       d)  evidence of a filed tax return declaring the account with Credit Suisse AG in the Netherlands.

3.    for which the requested information has already been transmitted to the Dutch competent authority in a past administrative assistance procedure.

The following information is requested:

  • given name(s);
  • surname(s);
  • date of birth;
  • domicile address;
  • account number(s);
  • account balance(s) per 1 February 2014, 1 January 2014 and 31 December 2014.

After having examined the request, we have concluded that the requirements specified in Article 26 DTA CH-NL and Article 6 of the Federal Act of 28 September 2012 on International Administrative Assistance in Tax Matters (TAAA; SR 672.5) in connection with Article 2 of the Regulation of 20 August 2014 on International Administrative Assistance in Tax Matters (SR 672.51) for entering into the request are met.

Toen de UBS een dergelijk verzoek van de Nederlandse fiscus bereikte, is de vraag gesteld of dit geen ‘fishing expetidion’ was. Er is hierover in Zwitserland geprocedeerd. Beslist is toen dat dit niet het geval is.

Ook uit de bovengenoemde brief blijkt dat de Zwitserse Belastingdienst van oordeel is dat de bank gewoon de gevraagde gegevens moet verschaffen.

Uit meldingen uit hoofde van verleende rechtsbijstand aan nieuwe cliënten, die zich bij ons advocaten-belastingadvieskantoor (dat onder andere gespecialiseerd is in dit soort zaken) gemeld hebben, blijkt de gevraagde informatie inmiddels te zijn verschaft aan de Nederlandse fiscus. De Nederlandse fiscus heeft namelijk deze personen inmiddels aangeschreven.

Voor meer informatie met betrekking tot dit onderwerp kunt u vanzelfsprekend contact opnemen met een van de advocaat-belastingkundigen van Vink & Partners Legal and Tax.

Door: Klaus Vink