Voorgenomen fiscale wijzigingen in Israël

Verlaging VAT- en vennootschapsbelastingtarief

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu en de Israëlische minister van Financiën Moshe Kahlon hebben op 3 september 2015 het voornemen kenbaar gemaakt om de Israëlische VAT (Mas Erech Musaf ook wel  MA"AM genoemd) te verlagen van 18% naar 17% en de Israëlische vennootschapsbelasting (Mas Hevrot) te verlagen van 26,5% naar 25%.

De reden voor de voorgenomen verlaging van de tarieven is volgens premier Netanyahu de volgende:

“An economy that grows does it with low taxes. We can do that, because an excess of billions in taxes has come to the state coffers, and instead of holding onto them, we decided to return them to you, the citizens of Israel.”

De miljarden waar de Israëlische premier Netanyahu naar verwijst betreft het financiële voordeel van NIS 3,1 miljard voor de Israëlische staatskas waarmee de Israëlische minister van Financiën Kahlon in juli 2015 werd verrast. Het onverwachte voordeel is, zoals de Israëlische centrale bank heeft aangegeven, naar alle waarschijnlijkheid het gevolg van een tijdelijke opleving van de Israëlische vastgoedmarkt. 

Economic Arrangements Bill

Het Israëlische parlement (Knesset) heeft op 2 september 2015 de begroting voor 2015 (deze was nog niet vastgesteld in verband met de verkiezingen die eind 2014 waren aangekondigd en op 17 maart 2015 hebben plaatsgevonden) en 2016 goedgekeurd. Direct daarna heeft het Israëlische parlement de ‘Economic Arrangements Bill’ in een eerste stemming goedgekeurd. Het wetsontwerp zal nu worden voorgelegd aan de financiële commissie van het Israëlische parlement voor een tweede en derde stemming alvorens het definitief zal worden aangenomen of verworpen. De ‘Economic Arrangements Bill’ is een wetsontwerp die alle noodzakelijke wijzigingen en/of aanvullingen op de huidige wetgeving bevat die nodig zijn om de voorgenomen maatregelen van de Israëlische regering te implementeren. Een aantal in het oog springende maatregelen zijn de volgende:

  1. Indien belastingplichtigen schriftelijk advies hebben ingewonnen inzake fiscale aangelegenheden, dan zullen zij verplicht zijn om de Israëlische belastingdienst hierover te informeren;
  2. Bepaalde rapportageverplichtingen zullen worden gewijzigd, zodat Israël voldoet aan de OESO-standaarden voor transparantie en uitwisseling van informatie. Deze voorgenomen wijzigingen zullen met name ‘nieuwe immigranten’ (Olim Hadashim) en bepaalde ‘terugkerende inwoners’ (Toshavim Hozrim Vatikim; voormalige inwoners van Israël die na hun fiscale inwonerschap van Israël minimaal 10 jaar fiscaal inwoner zijn geweest van een andere Staat) treffen. Voor nieuwe immigranten en terugkerende inwoners geldt momenteel namelijk een belastingvrijstelling van 10 jaar, vanaf het moment van immigratie, voor inkomsten uit het buitenland (lees: van buiten Israël). In het verlengde daarvan geldt een vrijstelling voor het indienen van aangiften inkomstenbelasting over deze inkomsten en het rapporteren van deze inkomsten aan de Israëlische belastingdienst.
  3. De verjaringstermijn voor het opleggen van een primitieve aanslag wordt opgerekt van drie naar vier jaar.

Overige wetsvoorstellen

Naast de Economic Arrangements Bill zijn er de afgelopen periode nog een aantal andere wetsvoorstellen de revue gepasseerd die noemenswaardige gevolgen kunnen/zullen hebben indien ze worden aangenomen. Veel van deze wetsvoorstellen hebben betrekking op de uitwisseling van inlichtingen. Een aantal van de (voorgenomen) maatregelen zijn:

  1. Een nieuwe eis voor financiële instellingen (banken, kredietinstellingen, verzekeringsmaatschappijen etc.) om de Israëlische belastingdienst op regelmatige basis te informeren inzake de transacties van hun zakelijke klanten. Verder wordt de bevoegdheid van de Israëlische belastingdienst om informatie op te vragen bij de voornoemde financiële instellingen betreffende hun zakelijke en particuliere klanten verder uitgebreid.
  2. Een uitbreiding van de bevoegdheden van de Israëlische belastingdienst in het kader van de internationale uitwisseling van inlichtingen. De verwachting is dat de Israëlische belastingdienst in 2018 automatisch inlichtingen zal gaan verstrekken aan de belastingdiensten van de andere landen (conform de Common Reporting Standard van de OESO). Hierbij kan onder andere worden gedacht aan inlichtingen betreffende Israëlische banktegoeden die op naam staan van ingezetenen van andere landen.

Verlenging Israëlische inkeerregeling

Op 7 september 2014 is er een Israëlische inkeerregeling in werking getreden. Deze inkeerregeling zou op 7 september 2015 verlopen. Echter, op 6 september 2015 heeft de Israëlische belastingdienst de inkeerregeling verlengd tot 30 juni 2016. Door de voornoemde verlenging kunnen Israëlische belastingplichtigen die hun buitenlandse inkomen/vermogen (lees: inkomen/vermogen buiten Israël) nog niet hebben aangegeven nog steeds gebruikmaken van de Israëlische inkeerregeling. Voor belastingplichtigen met niet aangegeven vermogen van maximaal NIS 2 miljoen (ongeveer €460.000) geldt een versnelde procedure.

Voor meer informatie omtrent dit onderwerp kunt u vanzelfsprekend contact opnemen met een van de advocaat-belastingkundigen of belastingadviseurs van Vink & Partners Legal and Tax.